سفارش تبلیغ
صبا ویژن
به دوستی آن که دین ندارد، شادی نمی توان کرد . [امام علی علیه السلام]

دوست تو

 

 

سر و نوک نیزه باقیمانده از نقش سنگی برجسته یک سرباز هخامنشی در حراجی کریستیز لندن 580هزار و 500 پوند فروخته شد.

به گزارش فارس سرباز هخامنشی روز پنجشنبه در حراجی کریستیز به قیمت 580هزار و 500 پوند فروخته شد و خریدار آن ادعا کرد که این شئی تاریخی را به یک مرکز اروپایی که تاریخ و فرهنگ ایران را اشاعه می دهد، اهدا می کند.

 

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در واکنش به حراج سرباز هخامنشی اعلام کرد: این شئی تاریخی به هر کشوری منتقل شود پیگیری قضایی خواهیم کرد و از خریدار آن نیز شکایت می کنیم.

 

گفتنی است: این سنگ برجسته تاریخی همزمان با کشف مجموعه تخت جمشید از سوی گروه هرتزفلد (یکی از باستان شناسان آلمانی) توسط سارق یا سارقان به سرقت رفت و تا 20 آوریل 2005میلادی هیچ اطلاعی از سرنوشت این قطعه سنگ نبود تا سرانجام در تاریخ مذکور با انتشار خبر حراج قطعه سنگ موصوف توسط موسسه کریستیز لندن، مکان نگهداری سنگ مسروقه مشخص شد.

 بلافاصله پس از انتشار خبر حراج، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اقدامات قضایی خود را توسط وکلای انگلیسی مبنی بر توقیف حراج و طرح دعوی برای استرداد شئی به ایران با اثبات مالکیت ایران در خصوص قطعه سنگ مذکور آغاز کردند اما دادگاه لندن 20مارس 2007میلادی حکم به نفع دارنده فعلی اثر صادر کرد.

 

علی رغم مفاد کنوانسیون 1970 یونسکو و عضویت هر دو کشور ایران و انگلیس در آن کنوانسیون، دولت انگلستان به تعهد خود نسبت به آن معاهده اقدام نکرد و این سنگ برجسته به ایران بازگردانده نشد.

 

این اثر باستانی سنگ‌تراشی شده متعلق به کاخ تخت جمشید است که قدمت آن به قرن پنجم پیش از میلاد برمی‌گردد.

 




دوست تو ::: یکشنبه 86/8/6::: ساعت 10:28 صبح

 

 

 

 با وجود ممنوعیت های قانونی، همچنان فروش بنزین با دبه در برخی جایگاههای عرضه سوخت ادامه دارد.

 

در روزهای پایانی هرماه تقریبا اکثر جایگاههای عرضه بنزین شاهد ازدحام و صفهای بسیار طویل هستند که وجود تاکسیها، وانتها و به عبارتی خودروهای غیرشخصی در این صف ها بسیار قابل توجه است. بسیاری از صاحبان این خودروها که از سوخت شدن باقی مانده سهمیه بنزین ماهانه خود که به مصرف نرسیده نگران هستند پس از پر کردن باک خودروهای خود اقدام به ریختن بنزین در دبه یا ظرفهای پلاستیکی می کنند.

در جدیدترین شگرد، برخی رانندگان در صندوق عقب خودروی خود ظرف یا دبه هایی در اندازه های مختلف جای داده و پس از باک خودرو اقدام به پر کردن سوخت در این گونه ظرفها می کنند.

 

این در حالی است که بر اساس بخشنامه صادر شده از شرکت پخش فرآورده های نفتی عرضه سوخت به غیر از باک خودروها در جایگاهها ممنوع و غیر قانونی است.

 از روز بیستم به ویژه از بیست و پنجم هرماه دارندگان خودروهای عمومی برای استفاده از باقیمانده سهمیه بنزین خودروی خود، در تبانی با تعدادی رانندگان خودروهای شخصی وارد جایگاههای عرضه سوخت می شوند و علاوه بر پرکردن باک خود، بنزین سهمیه خود را با قیمتهای توافقی در اختیار دیگر رانندگان قرار می دهند.

در این میان، مدیرسامانه کارت هوشمند سوخت درباره وضعیت نابسامان جایگاههای عرضه سوخت در آخرین روزهای هرماه توسط صاحبان خودروهای غیر شخصی و عرضه بنزین در ظرف ( دبه) گفت : بر اساس بخشنامه ابلاغ شده عرضه  سوخت در جایگاهها در ظرف یا دبه توسط جایگاهداران ممنوع بوده و غیر مجاز است.

 

 

ناصر سجادی در پاسخ به این سئوال که آیا باقیمانده سهمیه خودروهای غیر شخصی در صورت عدم مصرف سوخت می شود، تصریح کرد : باقیمانده سهمیه خودروهای غیر شخصی به هیچ عنوان سوخت نشده و بخشی از آن به ماه بعد منتقل می شود، در نتیجه صاحبان خودروهای غیر شخصی در این باره هیچ نگرانی نداشته باشند.

به گفته وی متاسفانه انتشار شایعاتی مبنی بر سوخت شدن باقی مانده سهمیه  بنزین ماهانه  خودروهای غیر شخصی باعث نگرانی صاحبان این خودروها می شود. این در حالی است که شایعات فاقد هرگونه پایه و اساس است.

سجادی تاکید کرد : بخشی از سهمیه بنزین باقیمانده ماهانه خودروهای غیر شخصی به ماه بعد منتقل می شود و صاحبان این خودروها هیچ نگرانی در این باره نداشته باشند.وی افزود : 40 درصد سهمیه بنزین ماهانه تاکسیها در صورت باقی ماندن به ماه بعد منتقل می شود و به هیچ عنوان سوخت نمی شود.

مدیرسامانه کارت هوشمند سوخت افزود : این رقم در بین دیگر خودروهای  غیر شخصی همانند وانت و... تغییر می کند، اما دارندگان این خودروها به این شایعات اصلا توجه نکنند.

 

همچنین رئیس هیئت مدیره جایگاهداران سوخت درباره ازدحام بیش از اندازه پمپ بنزینها در روزهای پایانی هرماه و عرضه بنزین توسط جایگاهداران به صورتهای مختلف گفت : اگرچه عرضه بنزین در ظرف یا دبه ممنوع است اما تجربه های اخیر متصدیان و صاحبان جایگاه بنزین نشان داده که در صورت عدم عرضه بنزین به صاحبان خودروهای غیر شخصی، در جایگاهها برخوردهای بسیار شدید میان متصدی و صاحب خودرو غیرشخصی ایجاد شده است.

ناصر رئیسی فر اظهار داشت : صاحبان جایگاهها به ممنوع بودن عرضه بنزین در ظرف آگاه هستند اما از ابزار قانونی لازم برای جلوگیری از این امر برخوردار نیستند در نتیجه مجبور به عرضه سوخت در ظرف یا دبه هستند.

وی ادامه داد : از روز بیستم به ویژه از بیست و پنجم هرماه دارندگان خودروهای عمومی برای استفاده از باقیمانده سهمیه بنزین خودروی خود در تبانی با دیگر رانندگان خودروهای شخصی وارد جایگاههای عرضه سوخت می شوند و علاوه بر پرکردن باک خود بنزین سهمیه خود را با قیمتهای توافقی در اختیار دیگر رانندگان قرار می دهند.

 

 




دوست تو ::: پنج شنبه 86/8/3::: ساعت 2:0 صبح

31 شهریور سالروز شروع جنگ تحمیلی از سوی رژیم بعث عراق علیه جمهوری اسلامی ایران، روز اول هفته دفاع مقدس است. دوران 8 ساله دفاع مشروع امت سلحشور ایران در حفظ و اعتلای نظام مقدس اسلامی و حراست از عزت و شرف این مرز و بوم، به مثابه یکی از حساس‌ترین و بارزترین برهه‌های حیات راستین این ملت، همچون نگینی تابناک، تا همیشه زمان، بر تارک تاریخ حماسه و ایثار و پایداری آزادگان جهان می‌درخشد. اگر چه در حال حاضر ما در صلح و آرامش هستیم، بسیاری از کشورهای دیگر از عراق و افغانستان گرفته تا کشورهای آفریقایی، آمریکای لاتین و... در حال حاضر درگیر جنگ هستند. البته جنگ‌های قرن بیست ویکم شبیه جنگ‌های قدیمی و اساطیری نیستند. چرا که در دنیای امروز جنگ مغزها و تکنولوژی جایگزین جنگ‌های جوانمردانه و تن به تن شده و قدرتمندان و سردمداران کشور گشا برای رسیدن به اهداف جاه‌طلبانه خود از ربا‌ت‌ها به عنوان موجوداتی بی‌احساس و وظیفه‌شناس استفاده خواهند کرد.

روبات

 

ربات‌های قاتل در ارتش‌های جهان

ارتش‌های جهان درصدد هستند تا به ماشین‌آلات نظامی و جنگی خود قدرت ادامه زندگی یا مرگ را بدون عدم برخورداری از وجدان اعطا کنند. ساخت و استفاده از نخستین ربات‌های نظامی ویژه میادین نبرد در عراق تازه‌ترین گام در عرصه‌ای خطرناک بوده است: قدم گذاشتن در دنیای جدیدی که ربات‌ها تصمیم می‌گیرند چه کسی، کجا و چه موقع بکشند.

اخیرا کره جنوبی و رژیم صهیونیستی در حال استقرار ربات‌های مسلح به عنوان گاردهای مرزی بوده و چین، سنگاپور و انگلیس نیز در میان آن دسته کشورهایی هستند که استفاده روزافزونی از ربات‌های نظامی و مسلح داشته‌اند.

اما بزرگترین بازیگر هنوز هم آمریکاست: آمریکا در قالب پروژه عظیم سیستم‌های رباتیک نظامی بالغ بر 230 میلیارد دلار هزینه کرده است، طرحی بزرگ برای طراحی و ساخت تجهیزات بدون سرنشین که می‌تواند از هوا، زیر آب و روی خشکی حملاتی گسترده داشته باشند.

کنگره آمریکا هم هدف بزرگی نظیر برخورداری از یک سوم تجهیزات نظامی و جنگی زمینی بدون سرنشین جهان تا سال 2015 را برای آمریکا در نظر دارد. هم اکنون بیش از 4هزار ربات در عراق در حال فعالیت نظامی هستند. در افغانستان نیز ربات‌های زیادی به کار گرفته شده‌اند، اکنون آنها کاملا مجهز شده‌اند.

اکثر ربات‌هایی که هم اکنون در حال فعالیت در عرصه‌های جهانی هستند در حقیقت گسترشی انسانی از تمایلات جنگجویانه بشری هستند که کاربرد نیروهای مرگبار را کنترل می‌کند. زمانی که سیستم پروازی خودکار غارتگر ( 1predator- MQ) در سال 2002، خودرویی مملو از مظنونان به عضویت در شبکه القاعده را شناسایی کرد، تصمیم برای از بین بردن آنها با استفاده از موشک‌های Helfire به وسیله خلبانی (کنترل کننده‌ای) اتخاذ شد که 7هزار مایل از محل دورتر بود!

ارتش آمریکا قصد دارد تا از ربات‌های مسلح در صحنه‌های نبرد بیش از قبل استفاده کند. ربات‌های جدید موسوم بهTalon  در حال حاضر در عملیات شناسایی و در مناطق خطرناک به کار گرفته می‌شود؛ اما در آینده به مسلسل‌های 240M و 249M و اسلحه‌های Berelt با کالیبر 50 مجهز خواهند شد. ارتش آمریکا همچنین در حال آزمایش ربات‌های مجهز به راکت و نارنجک‌انداز نیز هست.

ربات‌های مذکور که توسط شرکت Foster- Miler ساخته خواهند شد، می‌توانند مسافتی معادل 20 مایل را طی کنند و با سرعتی معادل 4 مایل در ساعت حرکت کنند. این جنگجویان عصر جدید از طریق متصدیان ویژه و به صورت بی‌سیم کنترل خواهند شد.

این ربات‌ها چندی قبل در افغانستان به کار گرفته شدند و انتظار می‌رود تا به نحوی گسترده در عراق و کویت نیز مورد استفاده قرار گیرند.

در ضمن نیروهای مهاجم در جنگ عراق از هواپیماهای رباتیک و کوچک جهت جمع‌آوری اطلاعات و ارسال بلا درنگ آنها به دفتر تحقیقات نیروی دریایی استفاده کردند.

این ربات پرنده که روباه نقره‌ای نام دارد در حقیقت یک هواپیمای بدون سرنشین است که از انواع پیشین خود کوچکتر است Predator و Global Hawk مدل‌های پیشین این هواپیما به شمار می‌آیند. در این جنگ 8 روباه نقره‌ای به عملیات پرداختند و هیچ کدام مورد اصابت قرار نگرفتند.

این هواپیما حدود 180 سانتی متر طول داشته و طول بال‌های آن که قابل جدا شدن هستند 240 سانتی‌متر است. روی آنها دوربین‌هایی نصب است که حتی در تاریکی شب نیز قادر به عکسبرداری می‌باشند. آنها قادرند از منطقه پروازی نقشه‌برداری نمایند و تله‌های نظامی و مخاطرات موجود را تشخیص دهند. در ضمن وجود مین‌های ضد تانک و حرکت نیروهای دشمن و ادوات آنها برای این هواپیما قابل تشخیص است. با داشتن چنین قابلیت‌هایی، روباه نفره‌ای در حقیقت پشتیبان‌ خوبی برای حرکت نیروهای پیاده نظام محسوب می‌شود. با تکیه بر سیستم موقعیت‌یاب عمومی (GPS) این هواپیما می‌تواند به تنهایی و بدون کنترل از روی زمین در مناطق از پیش تعیین شده نظامی به پرواز در آید. در طول پرواز توسط یک رایانه کیفی تعبیه شده در آن ارتباط بدون سیم با زمین برقرار می‌شود.

روبات

                                                                                Global Hawk

هزینه ساخت هر روباه نقره‌ای حدود 20 هزار دلار است که در صورت تولید انبوه 5 تا 10 هزار دلار کاهش خواهد یافت.

البته این هواپیما اولین بار توسط نیروی دریایی و جهت تعقیب والها و محافظت از آنها به هنگام انجام مانورهای دریایی به کار گرفته شد. پس از مدتی با اعمال تغییرات مناسب این ربات برای کار در صحنه جنگ در نظر گرفته شد. شاید روزی در آینده از آن مجدداً برای فعالیت‌های غیرجنگی استفاده شود و مثلا توسط آن شکارچیان غیرقانونی فیل‌ها و دیگر گونه‌های رو به انقراض تحت شناسایی و تعقیب قرار گیرند.

همچنین ارتش آمریکا برای اولین بار در تاریخ، ربات‌های سرباز را در جنگ عراق به خدمت گرفته است. این ربات سرباز که از هیچ چیز نمی‌ترسد و همیشه در پست خود آماده خدمت است، Swords نام دارد. Swords از دسته سربازهای تا دندان مسلح بوده و بنابر این در ماموریت خود در عراق از درصد بالایی برای گرفتن جان انسان‌ها برخوردار است. Swords مخفف عبارت «جنگ‌افزار ویژه برای سیستم‌های عملیات‌های شناسایی مشاهده از راه دور» است. براساس گزارشunknet ، این اولین بار نیست که یک ربات برای اهداف نظامی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به ویژه در عراق و در اولین روزهای جنگ ربات‌های فرماندهی رادیویی به کار گرفته شدند، اما این ربات فقط در ماموریت‌های محدود و با اهداف مشخص استفاده می‌شدند. به طور خلاصه، عراق که امروزه تبدیل به نمایشگاهی برای معرفی پیشرفته‌ترین تسلیحات ارتش آمریکا شده است، این بار مجبور است میزبان ربات‌های Swords باشد. در حقیقت این ربات‌ها بیش از آن که شبیه به یک سرباز باشند، شباهت بسیاری به یک نفر بر مسلح دارند. Swords همچنین مجهز به یک مسلسل دستی اهدایی ناتو است. اولین آزمایشات این ربات‌ها در سال  2004 انجام شد. امام عملکرد آنها باعث شد که مقامات پتناگون در خصوص استفاده از این وسیله جنگی دچار تردید شوند، به طوری که در آزمایشات اولیه، این ربات‌ها برای اعمال خود جوابگوی فرماندهان نبودند و خودسر عمل می‌کردند. این رفتار در میدان جنگ یک خطر جدی به شمار می‌رفت و بنابر این هیچ ژنرالی حاضر به استفاده از آنها نشد. اما اکنون پس از 3 سال به نظر می‌رسد که این ربات‌ها برای جنگ آماده شده باشند. Swords می‌تواند از فاصله بسیار دور با فرمانده خود تماس بگیرد و کسب تکلیف کند و سرباز یا مسوول عملیاتی این ربات‌ها به کمک سیستم فرماندهی رادیویی می‌تواند با فشار دادن یک کلید، دستور «کشتن» را به آنها داده و این ربات‌ها را تبدیل به قاتل حرفه‌ای کند. این ربات‌های بی‌رحم حتی به روی دوستان رباتیک خود هم آتش می‌گشایند.

 




دوست تو ::: چهارشنبه 86/7/18::: ساعت 1:0 صبح

   1   2   3   4   5      >
 
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 1


بازدید دیروز: 2


کل بازدید :38872
 
 >>اوقات شرعی <<
 
>> درباره خودم<<
دوست تو
خیلی مهمه؟؟
 
>>آرشیو شده ها<<
 
 
>>لوگوی دوستان<<
 
>>موسیقی وبلاگ<<
 
>>اشتراک در خبرنامه<<