سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و در ستایش انصار فرمود : ] به خدا آنان اسلام را پروراندند چنانکه کره اسب از شیر گرفته را پرورانند ، با توانگرى و دستهاى بخشنده و زبانهاى برنده . [نهج البلاغه]

دوست تو

 

 

سر و نوک نیزه باقیمانده از نقش سنگی برجسته یک سرباز هخامنشی در حراجی کریستیز لندن 580هزار و 500 پوند فروخته شد.

به گزارش فارس سرباز هخامنشی روز پنجشنبه در حراجی کریستیز به قیمت 580هزار و 500 پوند فروخته شد و خریدار آن ادعا کرد که این شئی تاریخی را به یک مرکز اروپایی که تاریخ و فرهنگ ایران را اشاعه می دهد، اهدا می کند.

 

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در واکنش به حراج سرباز هخامنشی اعلام کرد: این شئی تاریخی به هر کشوری منتقل شود پیگیری قضایی خواهیم کرد و از خریدار آن نیز شکایت می کنیم.

 

گفتنی است: این سنگ برجسته تاریخی همزمان با کشف مجموعه تخت جمشید از سوی گروه هرتزفلد (یکی از باستان شناسان آلمانی) توسط سارق یا سارقان به سرقت رفت و تا 20 آوریل 2005میلادی هیچ اطلاعی از سرنوشت این قطعه سنگ نبود تا سرانجام در تاریخ مذکور با انتشار خبر حراج قطعه سنگ موصوف توسط موسسه کریستیز لندن، مکان نگهداری سنگ مسروقه مشخص شد.

 بلافاصله پس از انتشار خبر حراج، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اقدامات قضایی خود را توسط وکلای انگلیسی مبنی بر توقیف حراج و طرح دعوی برای استرداد شئی به ایران با اثبات مالکیت ایران در خصوص قطعه سنگ مذکور آغاز کردند اما دادگاه لندن 20مارس 2007میلادی حکم به نفع دارنده فعلی اثر صادر کرد.

 

علی رغم مفاد کنوانسیون 1970 یونسکو و عضویت هر دو کشور ایران و انگلیس در آن کنوانسیون، دولت انگلستان به تعهد خود نسبت به آن معاهده اقدام نکرد و این سنگ برجسته به ایران بازگردانده نشد.

 

این اثر باستانی سنگ‌تراشی شده متعلق به کاخ تخت جمشید است که قدمت آن به قرن پنجم پیش از میلاد برمی‌گردد.

 




دوست تو ::: یکشنبه 86/8/6::: ساعت 10:28 صبح

 
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 4


بازدید دیروز: 3


کل بازدید :39018
 
 >>اوقات شرعی <<
 
>> درباره خودم<<
دوست تو
خیلی مهمه؟؟
 
>>آرشیو شده ها<<
 
 
>>لوگوی دوستان<<
 
>>موسیقی وبلاگ<<
 
>>اشتراک در خبرنامه<<